Loods2

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Bigger, Better, Stronger!


2 plaatsers

    De sterkste man van Nederland 2011

    Bigwolters
    Bigwolters
    Admin


    Aantal berichten : 215
    Registratiedatum : 31-03-11
    Leeftijd : 52
    Woonplaats : Raalte

    De sterkste man van Nederland 2011 Empty De sterkste man van Nederland 2011

    Bericht  Bigwolters zo jul 17, 2011 11:46 pm

    Ook te lezen op: http://www.loods2.com/robberts-blog.html

    Het was gisteren een mooie en spannende wedstrijd in een regenachtig Surhuisterveen.

    Het weer was een factor bij de stones, maar verder niet. Richard had de pech in de stromende regen dit onderdeel te moeten doen en kwam wellicht daardoor niet verder dan drie stenen. Het siert Richard dat hij zijn teleurstelling in stilte verwerkt heeft. Zijn gezicht stond op onweer en terecht. Maar het is nou eenmaal niet anders. De omstandigheden spelen altijd een rol. Aangezien het bleef regenen had de organisatie geen andere keuze. Richard heeft laten zien over karakter en veerkracht te beschikken, want hij vocht zich naar de tweede plek overall. Het punten verschil met de nummer 1 had ook met winst op de stones niet overbrugd kunnen worden trouwens. Richard had overigens verreweg de meest imposante fysiek in dit deelnemersveld. The man is a monster.

    Jan was de verdiende en een waardige winnaar. Ik had niet eerder het genoegen echt kennis met hem te maken, echter heb een rustige, bedachtzame en bovenal ijzersterke Fries aan het werk gezien. Zijn consistente optreden gisteren heeft hem de titel bezorgd. Hij heeft indruk gemaakt met zijn optreden en de sport is een waardige kampioen rijker.
    Persoonlijk had ik Alex op 1 staan vooraf, maar hij was niet in goede doen. Ik las dat hij ziek was geweest en net van de antibiotica was. Hij liep gelaten de arena in bij ieder onderdeel en kon duidelijk niet laten zien wat hij kon. Dat hij desondanks toch derde werd getuigt van zijn enorme basis kracht. Ik vraag me alleen wel af of zijn gewicht hem geen parten speelt bij de meer dynamische onderdelen. Hij lijkt gemaakt voor de statische events met zijn blokkige fysiek, maar mist wellicht wat atletisch vermogen daardoor.

    Eric Hams verraste vriend en vijand door een knappe vierde plek in de wacht te slepen. Voldoende om zijn lange haar te behouden. Het is moedig om als jongere broertje van de zesvoudig sterkste man van Nederland te besluiten ook wedstrijden te gaan doen. En Eric heeft er hard voor moeten werken in de afgelopen jaren. Zijn vastberadenheid is gisteren beloond. Als zijn overhead kracht verbeterd kan hij nog wel eens een serieuze bedreiging worden voor de gevestigde orde. De steun van zijn broer zal hem zeker hebben geholpen. Maar Jarno helpt eigenlijk iedereen. Hij strooit met aanwijzingen links en rechts. Mooi om te zien.

    Een hoogtepunt voor mij was ook de truckpull van Gijs. Met krap 105 kilo trok hij de vijfde tijd geloof ik. Ongeveer 30 seconden. Het touw van de truck tot het harnas stond bijna horizontaal en iedere klap was raak. Stappen en hand over hand liepen gesmeerd in elkaar over. Gijs heeft laten zien dat lichaamsgewicht niet de meest dominante factor is in de truckpull. Kracht en vooral techniek. Gisteren was die spot on.
    Op de stones echter ging het mis. Kracht is er wel maar Gijs mist gewoon wat lengte. Als je 130 kilo op je schouders hebt liggen ben je sterk. Maar als die dan nog niet op het platform ligt, dan mis je een paar centimeters. Het zal blijken of Gijs dit in de toekomst kan compenseren. Hij zal daarvoor meer snelheid moeten ontwikkelen op de lichtere stones om deze als het ware op het platform te gooien.

    Jitse kon met de stones wel goed uit de voeten. Hij was de eerste die ze er allemaal op legde, inclusief de 180 kilo. Een knappe prestatie zonder meer. Om hoger te eindigen overall zal hij zijn overhead moeten opkrikken.

    Patrick en Rick zaten beide niet lekker in de wedstrijd. Alsof de rode draad net voor je uit wordt getrokken en je er niet bij kunt. De frustratie was van beider gezichten meerdere keren af te lezen; waarom lukt het niet. De trainingsmaatjes eindigden in het midden van het klassement. De verwachtingen waren denk ik hoger.
    Dat laatste geldt denk ik ook voor Johan. Johan is een echte atleet die zich naar een strongman heeft toegetraind in de afgelopen jaren. Als junior was hij de sterkste van Nederland, maar als senior heeft hij moeite aansluiting te vinden. Hij plaatste zich dit jaar mede door winst op het 'Friese' onderdeel zak hooggooien. Johan zou er goed aan doen meer wedstrijden te doen. Hij lijkt moeite te hebben op de sterkste man van Nederland zijn prestaties van de trainingen te herhalen. Meer wedstrijdritme kan hem hierbij helpen. Het lijkt allemaal net te dun en afhankelijk van de juiste omstandigheden. Ik ben wel echt een fan van Johan en zie hem graag hoger eindigen. Fysiek gezien is hij er wel klaar voor.

    Kelvin had een thuis wedstrijd. Hij had veel en vooral luidruchtige fans. Volgens mij heeft Kelvin naar behoren gepresteerd. Het was zijn eerste keer, voor een thuis publiek. Dat geeft een hoop druk. Het viel mij wel op dat zijn coach en vader zich een paar keer ergerde aan de wedstrijdleiding. Dat mag uiteraard, maar een paar seconden voor de truckpull druk met je armen gaan staan zwaaien omdat je niet mee mag lopen komt de concentratie van je zoon niet ten goede. De intentie is goed en het samenspel tussen vader en zoon is mooi om te zien, maar iets meer afstand en focus op wedstrijd zou wel goed zijn. Bescherm de atleet van die invloeden in plaats van ze in te wrijven. Ook al heb je gelijk.

    Fouad presteerde wat onder de maat. Een paar jaar geleden was hij gevaarlijk voor de top drie. Nu bleek hij geen echte bedreiging. Blessures speelden hem parten. Ook Fouad heeft een super fysiek. Zijn schouders lijken wel basketballen en hij drukte zonder legdrive 150 kilo boven zijn hoofd. Het leek erop alsof Fouad specifieke training op de onderdelen miste. Dat viel op bij de truckpull. Het hand over hand zag er rommelig uit en hielp hem niets. Hij viel uit voor het laatste onderdeel met een blessure en dat is zuur. Humor heeft hij trouwens wel getuige de naam van zijn sponsor (?) op zijn jack: Generic Supplements.

    Dennis sloot de rijen gisteren. Een ondankbare plaats, maar Dennis stond er waardig. Enthousiast, sterk en gedreven. Hij heeft een goede prestatie geleverd en zijn plaatsing getuigt van het niveau van de sterkste man van Nederland 2011.

    Gisteren was een inspirerende dag. Het lichaam reageert meteen als ik al die onderdelen zie. Heb vandaag dan ook erg lekker getraind. Het is leuk iedereen weer een keer de hand te schudden. Het strongman wereldje is klein en het was mooi om te zien dat de oude kampioenen niet vergeten zijn. Marcel had de moeite genomen alle oud sterkste mannen van Nederland ter ere van het 25 jarig jubileum uit te nodigen. Ze werden één voor één naar voren geroepen en kregen een herinnering aan deze gedenkwaardige dag. Complimenten voor Marcel.

    Jan Wagenaar is de elfde man ooit die zich de sterkste van Nederland mag noemen. En dat is in alle opzichten bijzonder. Het zal mooi zijn om te zien of Jan die titel volgend jaar zomaar aan Jarno teruggeeft. Of dat Jan besluit dat hij de sterkste blijft en Jarno in een man tegen man strijd verslaat.


    Laatst aangepast door Bigwolters op di jul 26, 2011 9:31 am; in totaal 1 keer bewerkt
    avatar
    g-men


    Aantal berichten : 137
    Registratiedatum : 13-04-11
    Leeftijd : 44
    Woonplaats : Baarn

    De sterkste man van Nederland 2011 Empty Re: De sterkste man van Nederland 2011

    Bericht  g-men di jul 26, 2011 2:14 am

    heel mooi verslag!

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu ma mei 20, 2024 12:26 am