Loods2

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Bigger, Better, Stronger!


3 plaatsers

    Sheiko #29

    FlorisPL
    FlorisPL


    Aantal berichten : 156
    Registratiedatum : 06-04-11

    Sheiko #29 Empty Sheiko #29

    Bericht  FlorisPL vr jan 27, 2012 6:37 pm

    Na een break van 2 maanden wil ik gaan beginnen met Sheiko #29. Heb voornamelijk getraind met een madcow/ starr achtige routine en ik merk dat volume mij goed doet.

    Stats nu:
    sq 5x 135
    bench 5x 115
    deadlift 5x 165

    Alles zonder belt, wraps, whatever.
    Aangezien ik nog beginner ben leek Sheiko #29 mij een goede keuze.

    Ik heb echter een aantal vragen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
    - wat is het nut van 5x10 fly's?
    - iemand ervaring met deadlift to knees? (hoe doe je die uberhaupt)
    - ik heb nog nooit goodmornings gedaan. deze zijn wel in het schema opgenomen, zowel staand als zittend. heeft iemand goed advies hoe deze uitgevoerd dienen te worden?
    - wat is jullie ''overall'' mening over deze routine?

    Alvast bedankt voor de hulp.

    Gr,

    Floris

    edit//
    de routine in kwestie: http://www.elitefts.com/documents/Sheiko29.htm

    Ziyed
    Ziyed


    Aantal berichten : 30
    Registratiedatum : 06-04-11
    Leeftijd : 32
    Woonplaats : Maassluis

    Sheiko #29 Empty Re: Sheiko #29

    Bericht  Ziyed za jan 28, 2012 2:19 pm

    Fly's is voor de stretch en shoulder health volgens mij bij het hoge press volume.
    DL to knees is een fijne maar zware oefening, vooral voor sumo lifters erg nuttig. Je moet je vorm behouden en gewoon tot kniehoogte liften, daar pauzeren en weer terug.

    De rest heb ik niet echt antwoord op
    FlorisPL
    FlorisPL


    Aantal berichten : 156
    Registratiedatum : 06-04-11

    Sheiko #29 Empty Re: Sheiko #29

    Bericht  FlorisPL za jan 28, 2012 4:36 pm

    Hey Ziyed bedankt voor je reactie, zoals je misschien weet lift ik altijd sumo. Echter lees ik verschillende percepties over deadlift to knees, op sommige fora wordt gemeld dat hierbij een deadlift uitgevoerd moet worden, deze pauzeren op knie hoogte en daarna alsnog volledig maken.

    Lijkt mij beide overigens een goede oefening.

    Bryan
    Bryan


    Aantal berichten : 371
    Registratiedatum : 06-04-11
    Leeftijd : 35
    Woonplaats : Amsterdam

    Sheiko #29 Empty Re: Sheiko #29

    Bericht  Bryan za jan 28, 2012 7:51 pm

    Ik heb zelf nooit een sheiko routine geprobeerd, en dat template zegt me dan dus ook niet zoveel. 7 singles met 55% na wat series...het ziet er voor mij uit als een willekeurige verzameling van percentages. Maar goed, als volume je ligt dan zou ik het zeker proberen. Veel lifts doen is sowieso belangrijk, vooral in je eerste trainingsjaren. Ik heb nog niet gehoord van hoge klasse lifters die het gebruiken, maar dat zegt verder weinig over de kwaliteit van het schema. Slechts dat het alleen in bepaalde fasen van je ontwikkeling nuttig is. Rippetoe is bijvoorbeeld een waardeloos schema als je langer dan een jaar traint, maar voor beginners is het misschien wel het meest effectieve out there. Je keus qua good mornings zou ik af laten hangen van je zwakten en de techniek die je hanteert; er zitten namelijk grote verschillen in trainingseffect tussen bijvoorbeeld een concentrische good morning uit kettingen of pinnen enerzijds en een wide stance arched back good morning anderzijds.
    Ziyed
    Ziyed


    Aantal berichten : 30
    Registratiedatum : 06-04-11
    Leeftijd : 32
    Woonplaats : Maassluis

    Sheiko #29 Empty Re: Sheiko #29

    Bericht  Ziyed za jan 28, 2012 8:02 pm

    Ik ken toevallig wel een aantal goede lift(st)ers die Sheiko hebben gedaan, maar dat betekent idd niet dat het een zeer goed schema is.
    De kern erachter is wel vrij duidelijk en logisch, alleen sommige sets en gewichten die je moet doen vraag ik me ook af waar Sheiko dat vandaan haalt.
    Eerst 5x2 met 100 bijv en nog 2x3 met 110 erachteraan etc.

    Van de Russische IPF lifters weet ik wel dat ze vergelijkbare trainingen doen alleen veel op hetzelfde gewicht, dus 5x5 3x5 5x3 3x3 etc. Hoge volume en hoge frequentie en daarbij bepaalde fases van lifts accentueren dmv blocks, deficits, boards.

    Die DL to knees en dan pauze en doortrekken kan ook, maakt het net iets zwaarder denk ik.
    GM's in dit schema is dacht ik gewoon een normale stance goodmorning met losse halter, maar lijkt me niet erg om hier een eventuele persoonlijk fijnere variant op te doen.
    FlorisPL
    FlorisPL


    Aantal berichten : 156
    Registratiedatum : 06-04-11

    Sheiko #29 Empty Re: Sheiko #29

    Bericht  FlorisPL do feb 02, 2012 12:31 am

    Bryan schreef:Ik heb zelf nooit een sheiko routine geprobeerd, en dat template zegt me dan dus ook niet zoveel. 7 singles met 55% na wat series...het ziet er voor mij uit als een willekeurige verzameling van percentages. Maar goed, als volume je ligt dan zou ik het zeker proberen. Veel lifts doen is sowieso belangrijk, vooral in je eerste trainingsjaren. Ik heb nog niet gehoord van hoge klasse lifters die het gebruiken, maar dat zegt verder weinig over de kwaliteit van het schema. Slechts dat het alleen in bepaalde fasen van je ontwikkeling nuttig is. Rippetoe is bijvoorbeeld een waardeloos schema als je langer dan een jaar traint, maar voor beginners is het misschien wel het meest effectieve out there. Je keus qua good mornings zou ik af laten hangen van je zwakten en de techniek die je hanteert; er zitten namelijk grote verschillen in trainingseffect tussen bijvoorbeeld een concentrische good morning uit kettingen of pinnen enerzijds en een wide stance arched back good morning anderzijds.

    Bryan, ik vind het ook lastig om de gedachtegang er achter te vinden. Daar waar er hele manuals zijn voor Bill Starr/ 531, vind ik inhoudelijk vrij weinig over deze Sheiko template. Behalve uiteraard het belang van volume.

    Wat voor mij een beetje het probleem begint te worden is het gebrek aan goede trainingspartners. Ik heb nu 70% van mijn trainingstijd Madcow (Rippetoe achtige template) aangehouden en daar dan ook mijn beste gains op gemaakt, 2x bench, squat, row beviel goed. 531 heb ik geprobeerd maar na 3 cycles amper vooruitgang. Buiten dat vind ik het ook waardeloos om maar 1x te squatten en te benchen. Het bepalen van een nieuw schema of richtlijn in het trainen hangt ook grotendeels af van wat ik op internet lees. Sheiko is relatief easy en op goodmornings & paused deadlifts na heb ik ervaring met alle overige lifts.
    Het trainen met variabelen, zoals meerdere leden hier doen vind ik moeilijk, ik heb zelf wat hou vast nodig en dat vind ik fijn aan Madcow & 531. Vooral 531 die beide werelden een beetje combineert (gewicht is bepaald, reps hangt af van je dag).
    FlorisPL
    FlorisPL


    Aantal berichten : 156
    Registratiedatum : 06-04-11

    Sheiko #29 Empty Re: Sheiko #29

    Bericht  FlorisPL do feb 02, 2012 12:33 am

    Ziyed schreef:
    Die DL to knees en dan pauze en doortrekken kan ook, maakt het net iets zwaarder denk ik.
    GM's in dit schema is dacht ik gewoon een normale stance goodmorning met losse halter, maar lijkt me niet erg om hier een eventuele persoonlijk fijnere variant op te doen.

    Ziyed, volgens mij heb je toch gelijk en is het de bedoeling dat je stopt op knie hoogte en de bar vervolgens laat zakken.

    Goodmornings heb ik nog nooit gedaan, zal een beetje een zoektocht naar de juiste techniek worden. Licht beginnen en uitbouwen, het is immers toch "maar" assistance.

    Bedankt voor de reacties heren.

    Gesponsorde inhoud


    Sheiko #29 Empty Re: Sheiko #29

    Bericht  Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 4:10 am